Zoon van Van Kriekingen Matthieu Louis, geboren te Mechelen op 16.02.1846 en overleden te Tervuren op 10.11.1922 en van Noez Josephine Louise.
Het veelzijdige oeuvre van Josse Van Kriekinge (1877-1963) evolueert van art nouveau tot modernisme. Hij studeerde aan de Mechelse en Antwerpse academie en in 1930 associeerde hij zich met zijn zoon Maurice Van Kriekinge. Naast privéwoningen, flatgebouwen en sociale woningen bracht Josse verschillende openbare gebouwen tot stand onder meer het douanegebouw van Zelzate (1910) en samen met zijn zoon de stations van Brugge (1936) en Dendermonde (1941) en de Hogere Zeevaartschool van Antwerpen (1929-1933) waar muurschilderingen van René De Pauw aanwezig zijn.
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Havenlaan 81 (Zelzate)
Typisch openbaar gebouw in eclectische stijl, met symmetrische opbouw en kleurrijk materiaalgebruik, opgericht in 1910 naar ontwerp van architect Josse Van Kriekinge.
Grote Markt 2 (Zelzate)
Neotraditionele bak- en zandstenen constructie met twee bouwlagen, verspringende volumes onder schild- en zadeldaken afgewerkt met trapgevels, gebouwd in 1910, heden onder meer museum.
Noordkasteel-Oost 6 (Antwerpen)
Modernistisch schoolgebouw van 1931-1933 naar ontwerp van de Brusselse architecten Josse en Maurice Van Kriekinge. U-vormig gebouw gelegen in de Scheldebocht ter hoogte van het voormalige Noordkasteel.
Statieplein (Dendermonde)
Huidig stationsgebouw in 1942-43 in nieuwe zakelijkheid naar ontwerp van architecten J. en M. Van Kriekinge gebouwd op de plaats van het houten stationsgebouw dat omstreeks 1880-1881 als uitbreiding van het stationnetje uit 1849 werd opgericht. Strak geconcipieerd, langwerpig gebouw van één en twee bouwlagen onder platte daken en steil zadeldak. Ten zuidoosten, parallel aan stationsgebouw, perrons circa 1910 met elkaar verbonden via reizigerstunnel.
Stationsplein 4-5 (Brugge)
Stationsgebouw opgetrokken in modern classicisme naar ontwerp van de Brusselse architecten Josse en Maurice Kriekinge uit 1933, met bijhorend seinhuis met een typische modernistische vormgeving verwijzend naar de pakketbotenstijl . De imposante lokettenzaal bewaart nog de oorspronkelijke loketten en een monumentale beschildering van de hand van René De Pauw.