Brede laan met gebogen verloop, de oostelijke begrenzing van de zestiende-eeuwse stadsversterking volgend. De aanleg dateert van na de ontmanteling van het Spanjaardkasteel en het slopen van de laatste resten van de stadsversterkingen circa 1860. Van 1858 tot 1874 zorgde een ringspoorlijn voor de rechtstreekse verbinding van Gent Zuid met Gent Oost en leidde vandaar naar het Stapelhuis op de Dok. Na het afschaffen van deze spoorwegverbinding verkreeg de Kasteellaan haar huidig uitzicht: tot de straatbocht voorzien van een beboomde middenberm en verder enkel aan de westzijde bebouwd, met de nog in gebruik zijnde ringspoorlijn voor goederenverkeer er tegenover. Op een paar moderne flatgebouwen in het begin der straat na, vrij goed bewaard straatbeeld afgezoomd met bepleisterde gevelwanden in neostijl. Fraaie burgeren herenhuizen en verscheidene middelgrote burgerwoningen in eenheidsbebouwing opgetrokken, waartussen een groot beluik zogenaamd "De Rietgracht" (vroegere nummers 127-233, 283-321) met een triomfboog als monumentale ingangspoort. Enkele panden dateren uit de jaren 1860, zoals de uitgewerkte gevel van vroegere nummer 111, doch het merendeel van de bebouwing is in het laatste kwart van de negentiende eeuw te dateren.
Bron: BOGAERT C., LANCLUS K. & VERBEECK M. met medewerking van LINTERS A. 1979: Inventaris van het cultuurbezit in Belgiƫ, Architectuur, Stad Gent, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 4nb Noord-Oost, Brussel - Gent. Auteurs: Bogaert, Chris; Lanclus, Kathleen; Verbeeck, Mieke Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)